קיצור הלכות שימוש ביין בקדושת שביעית:
(ההנחיות נכתבו על ידי בית הדין של מכון התורה והארץ)
א. ראוי לשתות יין שביעית שנאמר: 'והיתה שבת הארץ לכם לאכלה' ובייחוד בשבתות וחגים.
ב. אין לעשות בו שימוש שאיננו מקובל או שימוש שגורם להפסדו. לדוגמה: אין להשרות בשר ביין של שביעית, משום שביין הנותר לאחר ההשריה לא יהיה ניתן לעשות שימוש. מותר לערב יין בתבשיל ועוגה אם טעם היין משפר את התבשיל.
ג. המאכלים שערבו בהם יין שביעית (כגון: עוגה או תבשיל) קדושים בקדושת שביעית ויש לנהוג בהם ככל דיני קדושת שביעית.
ד. לאחר שתיית היין מותר להדיח את הכוס כרגיל, גם אם נותרו בה שאריות מועטות. אולם אם נותרה כמות משמעותית יש לנהוג בה בקדושת שביעית.
ה. בקבוק יין שביעית שנשבר או נשפך אפשר לגרוף את היין כרגיל ולשפוך באשפה.
קידוש
א. מותר לערבב יין קדוש בקדושת שביעית ביין אחר, וטוב להקפיד שרוב היין יהיה מהיין הקדוש.
ב. אם נשארה כמות יין בגביע, ראוי לעשות בה שימוש חוזר בקידוש אחר. כדי שהיין לא יהיה פגום יש להוסיף מעט יין לכוס ולאחר מכן ניתן להשיב את היין שבגביע אל הבקבוק.
ג. אם לא מעוניינים לעשות שימוש חוזר ביין הנותר – ניתן להניחה בכוס מגולה למשך לילה, ובבוקר לשפוך את היין לכיור.
ד. יין הקדוש בקדושת שביעית שנשפך על צלחת אם אפשר לשתות כמות זאת עדיף, ואם הכמות מועטה מאד – מותר לשפוך לכיור.
הבדלה
א. הפוסקים נחלקו אם מותר להשתמש ביין של שביעית להבדלה. למעשה נהגו להתיר את השימוש בו להבדלה, אך אין למלא את הגביע באופן שתעלה על גדותיה ויישפך היין.
ב. אם נשפך מעט יין לצלחת שתחת הגביע, מותר ליטול ממנו באצבעו כדי להניח על עיניו, אך אין לכבות בו את נר ההבדלה ביין מפני שגורם בכך להפסדו.
ארבע כוסות
ניתן להשתמש ביין למצוות ארבע כוסות בליל הסדר, אך אין להטיף יין בעת אמירת 'דם ואש ותימרות עשן' ובאמירת עשר המכות, לפי שבכך מפסיד את היין.
לפיכך עדיף שלא להשתמש ביין זה לכוס השנייה, אך ניתן ואף ראוי להשתמש ביין של שביעית ליתר הכוסות.
ביעור
זמן הביעור של יין הקדוש בקדושת שביעית הוא ערב פסח תשפ"ג.
מי שבזמן זה יש בידו כמות קטנה, שמספיקה לבני משפחתו לשלש סעודות, אינו צריך לבער את היין.
מי שיש ברשותו יין הקדוש בקדושת שביעית, בכמות גדולה, עליו לנהוג כדלהלן:
- יש להוציא מביתו את היין שנותר ברשותו ולהפקיר אותו לעניים ולכל אדם. אם אינו יכול להוציאו מביתו – יביא שלושה אנשים לביתו ויפקיר בפניהם.
- מותר לאדם להפקיר בפני שלושה מחבריו, אע"פ שיודע שלא ייקחו מן היין. לאחר שקיים את מצוות הביעור יכול לחזור ולזכות ביין.
- הפקר היין צריך להיות באמירה שהוא 'מופקר לכל אדם'. נוסח ההפקר המובא בדברי חז"ל הוא: 'אחינו בית ישראל: כל מי שצריך ליטול יבוא וייטול'.
- לאחר הביעור, היין נשאר קדוש בקדושת שביעית, ויש להשתמש בו בקדושה.